LEERTHERAPIE
Uitgangspunt van leertherapie is dat je jezelf goed leert kennen, zodat je in je eigen therapieën goed onderscheid kunt maken wat van jou is en wat van de ander. Daarnaast is het belangrijk om te ervaren hoe kwetsbaar het kan voelen in therapie te zijn, en wat wij dagelijks van onze patiënten vragen. Leertherapie is voor mij een coproductie: ik benoem welke interventies ik gebruik en waarom, je hebt uiteraard inspraak in welke doelen je wil behalen en hoe we die gaan bereiken, maar ik zal je ook opties voorleggen van de verschillende mogelijkheden. Voelen wat het verschil in effect is tussen bv. een cognitieve interventie of exposure of een experiëntiële techniek uit de schematherapie, kan uiterst waardevol zijn in je eigen klinische praktijk.
Leertherapie is een psychotherapie die onderdeel vormt van het leerproces tot psychiater, klinisch psycholoog en/of
psychotherapeut. Psychiaters, klinisch psychologen en psychotherapeuten komen vaak in complexe interacties terecht. Leertherapie kan ertoe bijdragen om tegenoverdracht te leren benutten en
moeilijke therapeutische relaties te hanteren. Leertherapie stelt zich de volgende punten ten doel:
Afhankelijk van je doelen, behoefte, werkomgeving en accreditatie voor je eigen beroepsverenigingen kan ik leertherapie geven vanuit de volgende referentiekaders:
Voor meer informatie over welke beroepsverenigingen ik een erkenning heb als leertherapeut en supervisor kun je kijken onder beroepsverenigingen.
PRAKTISCHE INFORMATIE
Een sessie duurt 45 minuten. Leertherapie kan plaatsvinden zowel overdag als 's avonds. Afhankelijk van de eisen van
je beroepsvereniging moet je 25 of 50 sessies leertherapie volgen. Je kunt er ook voor kiezen een deel bij mij te doen, en een deel bij een andere therapeut, bv met een ander
referentiekader. Voor tarieven zie praktische informatie.